Predstavnica Svjetske diskografske organizacije (IFPI), Ieva Platpere, koja je usko specijalizirana za provedbu i nadzor rada kolektivnih organizacija unutar IFPI-ja, boravila je krajem veljače u Zagrebu u radnom posjetu ZAPRAF-u. Cilj ovog posjeta bilo je predstavljanje cjelokupnog rada ZAPRAF-a, od prikupljanja do raspodjele naknada nositeljima prava. Također, tom prigodom prezentirani su i informatički sustav i baza podataka ZAPRAF-a, za koje je IFPI još ranije ustanovio kako su jedan od najrazvijenijih sustava u Europi.
Iskoristili smo priliku za razgovor s Ievom o sustavima kolektivne zaštite te pogledu IFPI-ja na poslovanje ZAPRAF-a:
Koji je po Vama značaj sustava kolektivne zaštite?
Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava pokazale su se kao odličan poslovni model za diskografske kuće i druge nositelje prava. Kolektivne organizacije omogućuju nositeljima prava da monetiziraju svoja individualna prava kroz financijski učinkovit način u područjima gdje bi individualna zaštita bila preskupa. Kolektivna zaštita dobar je model i za same korisnike jer im se smanjuju transakcijski troškovi i omogućuje pristup velikim katalozima snimaka.
Upravljanje organizacijom kroz sudjelovanje nositelja prava u njenom radu i procesu donošenja odluka ključan je preduvjet za transparentno i efikasno upravljanje – od određivanja tarifa do uspostavljanja pravila raspodjele. Iskustvo IFPI-ja je da dobro korporativno upravljanje udrugom osigurava da je služba organizacije za kolektivno ostvarivanje prava učinkovita i transparentna, da su tarife adekvatne i da reflektiraju vrijednost prava na tržištu te da su naknade točno i pravedno raspodijeljene.
Koja je svrha Vaše posjete ZAPRAF-u?
IFPI usko surađuje s organizacijama za kolektivno ostvarivanje prava kao što je ZAPRAF. Pratimo razvoj i potencijal tržišta od zemlje do zemlje. Također, prikupljamo i financijske pokazatelje svake organizacije, postavljamo mjerila uspjeha te ciljeve za stalni razvoj. Cilj nam je prikupljanje i implementacija najboljih praksi kolektivnih organizacija te poticanje međusobne suradnje i razmjene iskustava među organizacijama.
Svrha posjeta ZAPRAF-u bila je dobiti detaljni uvid u poslovanje i model raspodjele ZAPRAF-a, a otvorili smo i teme o ZAPRAF-ovim poslovnim prioritetima i ciljevima za 2018. godinu.
Koji su vaši dojmovi nakon posjete ZAPRAF-u?
Ovaj posjet ostavio me punu pozitivnih dojmova vezanih uz model raspodjele ZAPRAF-a. Sustav koji su razvili dosegao je jednu iznimnu razinu automatizacije procesa prijave koji je efikasan i isplativ, kako ZAPRAF-u, tako i nositeljima prava, a pruža i iznimno transparentan uvid u korištenje snimaka i raspodjelu sredstava. IFPI trenutačno radi na standardiziranom sustavu izvještavanja za sve nositelje prava, a ZAPRAF-ov sustav je sigurno na razini koja ispunjava standarde koje tražimo.
Visoko razvijeni sustavi poput ZAPRAF-ovog svakako su odličan model i primjer dobre prakse za druge organizacije te kao takvi mogu se primijeniti i u drugim zemljama, što je i preporuka IFPI-ja. Kako je istaknuto na regionalnom sastanku održanom sredinom prošle godine u Sofiji, trenutno su jedini napredniji sustavi oni organizacija u Njemačkoj i Velikoj Britaniji. Aplikativno rješenje baze ZAPRAF-a razvila je firma Poslovna spajalica d.o.o. u suradnji sa ZAPRAF-ovim timom kao stručnim savjetnicima.
Iznimno pozitivne reakcije IFPI-ja, ali i kolega iz drugih organizacija, na sustav koji smo razvili pokazatelj su da radimo kvalitetan posao za naše nositelje prava. Pohvale i preporuke svakako su nam poticaj da nastavimo i dalje sustavno razvijati naše poslovanje te što trasnparentnije obavljamo ono što je i primarni zadatak ZAPRAF-a, a to je prikupljanje i raspodjela naknada nositeljima prava,dodala je direktorica ZAPRAF-a Maja Vidmar.