Prijedlog regulative Europske komisije o autorskom pravu korak je naprijed

Trenutno pregledavate Prijedlog regulative Europske komisije o autorskom pravu korak je naprijed
  • Kategorija objave:Arhiva vijesti

european_commission-svg_

Europska komisija usvojila je prijedlog novog načina reguliranju autorskog prava na jedinstvenom digitalnom tržištu Europske unije te prvim paketom mjera potvrdila da je spremna uhvatiti se u koštac s ovim gorućim pitanjem.

Svjetska diskografska organizacija (IFPI) i Hrvatska diskografska udruga (HDU) pozdravile su navedenu inicijativu koja pokušava riješiti pitanje tzv. ”value gapa” (prijenosa vrijednosti), najvažnijeg problema s kojim se trenutno suočava glazbena industrija u Europi i svijetu.

”Value gap” predstavlja ogroman nerazmjer između rastuće konzumacije glazbe diljem svijeta i neproporcionalno male naknade koja se na temelju te konzumacije vraća nositeljima prava na glazbenim djelima, autorima, izvođačima i diskografima. „Value gap“ uzrokovan je dopuštanjem nekim velikim digitalnim servisima da zaobiđu uobičajena pravila licenciranja glazbe. Ustupak je to koji je učinjen kako bi se potaknuo razvoj takvih servisa u njihovim začecima. Ipak, s obzirom na razvoj tržišta i ogromne prihode koji danas ti servisi ostvaruju, nužno je riješiti pitanje zaštite autorskih i srodnih prava. Ovako postavljen sustav uskraćuje izvođačima, autorima i diskografima pravičnu kompenzaciju za njihov rad, snižava razinu investicija u novu glazbu, ugrožava budućnost glazbe te uskraćuje pravednu tržišnu utakmicu među digitalnim servisima koji nisu u ravnopravnom položaju.

„Želim da novinari, nakladnici i autori budu pravedno plaćeni za svoj rad, bez obzira na to jesu li svoja djela stvorili u studiju ili dnevnoj sobi, jesu li ih distribuirali offline ili online, bez obzira na to jesu li ona objavljena koristeći stroj za umnažanje ili putem internetske poveznice. Prijedlog novog europskog zakona o autorskom pravu koji danas predlažemo upravo to želi postići”, istaknuo je predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker u svojem godišnjem govoru o stanju Europske unije.
IFPI smatra da je današnji prijedlog Europske komisije dobar prvi korak u procesu promjene trenutnog stanja. Prijedlog potvrđuje da bi digitalni servisi koji promoviraju i ostvaruju naknade od glazbe trebali biti pokriveni istim pravilima autorskog prava kao i drugi glazbeni servisi ”na zahtjev”.

Komentirajući prijedlog Komisije, izvršna direktorica IFPI-a Frances Moore, istaknula je: ”Glazbena industrija se transformirala u proteklim godinama, licencirajući na stotine servisa, proširujući izbor za korisnike i investirajući u nove, kreativne načine da se autore približi globalnoj publici. No, kako bi se postigao održivi razvoj, potrebna je i održiva platforma. To znači stvaranje okruženja u kojem se autorska prava poštuju kako bi autori i diskografi mogli raditi dalje, investirati u glazbu i razvijati je. To također znači dopuštanje digitalnim servisima da se natječu kroz poštenu tržišnu utakmicu, a u isto vrijeme omogućava korisnicima da imaju pristup različitim izvorima licencirane i legalne glazbe.

Današnji prijedlog dobar je prvi korak prema stvaranju boljeg i poštenijeg okruženja za licenciranje glazbe u Europi. Iznimno je važno da on potvrđuje da digitalni servisi, poput YouTubea, koji predstavljaju najveći izvor glazbe ”na zahtjev”, ne bi smjeli poslovati izvan uobičajenih pravila licenciranja koji vrijede za sve ostale. Ipak, potrebno je još mnogo rada kako bi se taj prijedlog poboljšao. U nadolazećim mjesecima radit ćemo na ovom pitanju s Parlamentom i zemljama članicama i to nas iznimno raduje”.

IFPI je organizacija koja promovira interese međunarodne diskografske industrije diljem svijeta. Njeno članstvo čini otprilike 1300 poduzeća u 60 zemalja, između ostalih i Hrvatska diskografska udruga te ZAPRAF – Udruga za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava. Zadaća IFPI-a je promovirati vrijednost snimljene glazbe, voditi kampanje za prava diskografa i proširenje komercijalne uporabe snimljene glazbe na svim tržištima na kojima njeni članovi djeluju.