Revidirani plan poziva na povećanje cijena pretplate, individualizirane ponude za obožavatelje i veći udio za prava na mastere, među ostalim prijedlozima za pravednije, dinamičnije tržište
Nakon jednomjesečnog procesa razmatranja, pokrenutog na dvogodišnjicu IMPALA-inog plana streaminga od deset točaka, sektor neovisnih diskografa objavio je novi poziv na akciju. Nadovezujući se na početne preporuke IMPALA-e kako bi streaming bio pošteniji i pružio dinamičnu, uvjerljivu i odgovornu budućnost za kreatore i ljubitelje glazbe, novi poziv IMPALA-e temelji se na tri ključne teme:
– Veći priliv novca na tržištu i osiguravanje da nema daljnjeg umanjenja prihoda.
– Promjena načina podjele prihoda.
– Poticanje raznolikosti, transparentnosti i klimatskih mjera.
U dvije godine otkako je IMPALA objavila svoj plan, streaming je ostao središte konstantnih poziva na reformu. Mnogi nedavni prijedlozi s različitih pozicija industrije odražavaju dijelove IMPALA-ine izvorne analize tržišta.
Ono što je također jasno jest da se izdavačke kuće sve više nalaze u središtu digitalnog tržišta i sve su važnije za izvođače koji žele da se njihov glas čuje. Unatoč tome, nedavne najopsežnije procjene tržišta pokazuju kako se udio prihoda od prava na mastere u njihovoj osnovnoj djelatnosti sve više smanjuje. Neovisni izdavači su dužni svojim izvođačima odgovoriti na ovaj izazov.
Unatoč povećanju prihoda, europsko tržište snimljene glazbe još je daleko od onoga gdje bi trebalo biti – u ovom trenutku prihod dostiže tek 42% razine koja je bila dostignuta početkom 2000-tih, kada ukalkuliramo i inflaciju. Jedan od ključnih faktora zašto je tako očigledan izostanak bilo kakve značajne promjene cijena pretplate u proteklih 15 godina. Na platforme se dnevno učitava 100 tisuća snimaka. Prihodi nezavisnih izvođača i izdavačkih kuća su sve manji zbog unosa ogromnog broja snimaka kojim se ne može upravljati, zajedno s čimbenicima kao što su manipulacija streamingom, neglazbeni sadržaj i glazba koju stvara umjetna inteligencija.
Takozvane “sigurne luke” (safe harbours) koje predstavljaju razne izuzetke zbog kojih globalne digitalne platforme ne moraju plaćati nositelje prava i ostale slučajeve vrijednosnog jaza (value gap) i dalje su problem, kao i pojavljivanje “ekonomije trenutka” kroz kompanije koje pokušavaju manipulirati sistemom u želji da maksimiziraju prihode kroz plasiranje vrlo kratkih glazbenih isječaka čime se također ugrožava prihod pravih izdavača.
IMPALA-ini prijedlozi predvođeni su pozivom na pojačani rast cjelokupnog tržišta, uključujući povećanje cijena pretplate, pojačanu konverziju s freemiuma (besplatnih opcija za pristup platformama) i rješavanje problema usitnjavanja i umanjenja prihoda. Mark Kitcatt, suvlasnik i direktor tvrtke Everlasting Popstock te IMPALA-in predsjednik i predsjedavatelj IMPALA-ine radne skupine za streaming, komentirao je: “Prioritet nam je povećati ekonomsku vrijednost glazbe i ponovno postaviti uvjete u smislu modela dodjele sredstava. Tako možemo razviti pravedno i raznoliko tržište. Početi s prilagodbom osnovne ponude kako bi odražavala pritiske inflacije, a zatim krenuti dalje. Ne postoje dva obožavatelja glazbe s potpuno istim strastima i potrebama – mogućnosti prilagođenih pretplata su beskrajne. Međutim, koncentracija na tržištu streaminga znači da su napori malog broja multinacionalnih kompanija koje dominiraju tim tržištem ograničeni na stvaranje istog modela, sve jeftinijeg. Fanovi i izvođači zaslužuju puno više.“
Otkako je objavljen prvi plan IMPALA-e, pitanje raspodjele naknada postalo je središnje mjesto u debati o streamingu. Uz tržišne studije koje pokazuju sveukupni pad udjela za diskografe, IMPALA-in plan uključuje jasan poziv za povećanjem. To je, među ostalima, opetovani poziv izdavačkim kućama za plaćanjem suvremene digitalne stope naknade izvođačima uz istovremeno jasno protivljenje pozivima na takozvanu pravičnu naknadu. IMPALA-ine preporuke također naglašavaju potrebu primjene novih modela za raspodjelu prihoda. To uključuje razne modele koji prate rast izvođača na platformama, kao i prijedloge temeljene na razini aktivnosti obožavatelja i prilikama za povećanje prihoda ovisno o sudjelovanju fanova.
“IMPALA predstavlja 6000 konkurentskih izdavačkih kuća. To natjecanje izvođača i pojava drugih modela u zajednici neovisnih izdavača koji kreatorima nude bezbroj putova na tržište, u skladu su s našim inicijativama kao što je ‘Fair Digital Deal’ za definiranje pravednog, modernog paketa izvođačkih naknada“, nastavlja Mark Kitcatt, “svi izvođači trebali bi dobiti poštenu suvremenu digitalnu naknadu, bez obzira na desetljeće u kojem su potpisali svoj diskografski ugovor. To je jednostavno nesporno i ključno osobito u vremenu kada redovite krize uvjetuju da se smanji oslanjanje izvođača na prihode od turneja. Servisi također moraju odigrati svoju ulogu, ne možemo podržati inicijative koje smanjuju tantijeme, bilo zbog preferencijalnog algoritamskog tretmana ili bilo kojeg drugog razloga.“
Helen Smith, izvršna predsjednica IMPALA-e, komentirala je: “Kada je riječ o takozvanoj pravičnoj naknadi, nastavili smo s našim istraživanjem i naše se stajalište o tome nije promijenilo. To bi uklonilo vrijednost s tržišta i potkopalo raznolikost, jednakost i uključenost u glazbenu zajednicu. Umjesto toga, vjerujemo kako su kvalitetni sporazumi unutar cijele industrije kao na primjer u Francuskoj put prema naprijed. Također se bavimo raspravom o udjelima između različitih dijelova sektora i vjerujemo da moramo odgovoriti na postupno degradiranje udjela za izdavače.
Naša preporuka je da to treba povećati kako bi se olakšalo ulaganje i rizik. I ne samo to, već također vjerujemo kako treba prepoznati i dodatno vrednovati nerazmjerno veliko ulaganje sektora neovisnih izdavača u nove talente. Niti jedna nezavisna diskografska kuća ne bi trebala primati niže naknade, a naše bi preporuke pomogle povećati njihov prihod.“
Treći dio plana predlaže nacrte osmišljene za jačanje raznolikosti i transparentnosti, kao i za jačanje angažmana u vezi s klimatskim promjenama. Svi oni označeni su kao prilike u prijedlozima IMPALA-e. U svojim zaključcima IMPALA poziva na nove metodologije i ciljeve. “Nadamo se kako ćemo za dvije godine slaviti mnogo jaču i snažniju industriju streaminga koja je pravednija za sve i postavlja standarde za isporuku umjetnosti u svoj svojoj uzbudljivoj raznolikosti angažiranoj, informiranoj publici diljem svijeta koja bira među uslugama prilagođenim za svaki ukus i potrebu“, zaključuje IMPALA. Cjeloviti plan možete pronaći na ovom linku: It’s Time to Challenge the Flow #2, Revisiting how to make the most of streaming, April 2023.