ODRŽAN PANEL “PRAVA I MOGUĆNOSTI NA STREAMING PLATFORMAMA U RH”

Trenutno pregledavate ODRŽAN PANEL “PRAVA I MOGUĆNOSTI NA STREAMING PLATFORMAMA U RH”
  • Kategorija objave:News

Panel “Prava i mogućnosti na streaming platformama u RH” okupio je kantautoricu i izvedbenu umjetnicu Saru Renar, glazbenika Frana Vasilića i pravnog savjetnika Udruge za zaštitu, prikupljanje i raspodjelu naknada fonogramskih prava (ZAPRAF) Mladena Milića u Varaždinu na festivalu glazbene industrije KVART2022 koji se održao od 23. do 25 lipnja.

Festival već četvrtu godinu za redom radi na osnaživanju glazbene scene, kreativaca, promociji mladih glazbenika i bendova u usponu, te predstavljanju široj publici novina i izazova iz jedne od najutjecajnijih industrija u svijetu.

Rasprava je otvorena iskustvima glazbenika i izdavača, kao i ZAPRAF-a nakon 2019. godine i stupanja na snagu Direktive o autorskom pravu i srodnim pravima na jedinstvenom digitalnom tržištu.

Nova Direktiva u zemljama članicama Europske unije ima za cilj pridonijeti pravednijem vrednovanju rada autora, izvođača i diskografskih kuća u odnosu na platforme koje koriste njihov sadržaj. Nažalost, novi hrvatski Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima je nedorečen i štetan za cjelokupnu glazbenu zajednicu. Njime se ugrožavaju osnovna prava zaštite privatnog vlasništva te se krše osnovno načelo ugovorne slobode uspostavljeno kako međunarodnim, tako i europskim pravom.

Fran je prije dvije godine zakoračio u svijet glazbe. Prvi pratitelji su mu stigli preko platforme TikTok na kojoj ima više od četiri milijuna pratitelja, a prvi honorar od glazbenog stvaralaštva potaknuo ga je na razmišljanje o njegovim pravima. Na panelu je istaknuo kako je put glazbenika lakši ako ima podršku diskografa jer je okružen stručnjacima koji će ga uputiti na informacije o kojima je on razmišljao tek kada je prijavljivao prvi porez.

Fran pak svoje stvaralaštvo dijeli putem agregatora i poručuje onima koji se razmišljaju o glazbenoj karijeri da istraže agregatora koji će im pružiti potrebnu podršku. Iz njegovog iskustva, agregator s nižom cijenom za pružanje usluga i nenaplaćivanje postotka za distribuciju nije nužno najbolji izbor.

Sara je, za razliku od Frana, svoj uspon u glazbu planirala tradicionalnije – upisala se u, kako je navela, sva udruženja zadužena za pomoć i usmjeravanje glazbenika na njihova prava. O njima je najviše naučila 2015. godine kada je službeno postala samostalna, full-time glazbenica.

Njena diskografska kuća je Croatia Records koja, u njeno ime, postavlja njenu glazbu na, potencijalno 220, streaming servisa zahvaljujući individualnim ugovorima kojima je to regulirano.

Mladen Milić, pravni savjetnik ZAPRAF-a rekao je da na zaštiti prava glazbenika ZAPRAF i HDU aktivno djeluje od 2016. kroz poticanje rasprave o ciljevima Direktive, kao i na razini tijela Europske unije, kroz Komisiju, Parlament i Vijeće. Već tada je Europska komisija prepoznala vrijednosni jaz za nositelja prava čija se glazba koristi na velikim platformama poput Youtubea.

Problem je nastao u doba Direktive o elektroničkoj trgovini koja je imala za cilj promicanje interneta, poslovanje na internetu velikih platformi i svega vezano uz to, a za što postojeća regulativa nije imala jasno određena pravila.  

Nakon što je Youtube počeo zarađivati enormne iznose u milijardama zahvaljujući sadržaju koji su postavili obični građani na njihovu platformu, a tim izvođačima i autorima tog sadržaja nije preusmjeren udio u zaradi, došlo je do zahtjeva zbog kojih je donesena nova regulativa koja je velikim platformama nametnula zahtjev za odobrenjem za postavljanje sadržaja koje je zaštićeno autorskim pravom.

Nova regulativa zabilježila je pozitivan pomak prema velikim platformama na kojim su sadržaj učitavali korisnici, dok su streaming servisi i ranije bili regulirani.

„Smisao bilo koje regulative nije da ostane mrtvo slovo na papiru već da se provodi u praksi i omogući učinkovitiju i jasniju regulaciju prava i obaveza subjekata na koje se odnosi. DSM Direktiva je unijela određene promjene koje će omogućiti da se rad autora, izvođača i proizvođača fonograma primjereno nagradi, što bi zauzvrat trebalo potaknuti razvoj glazbenog sektora na razini Hrvatske i Europske unije, pogotovo ako se uspiju ublažiti posljedice određenih pogrešaka koje su u pojedinim zemljama članicama, pa tako i Hrvatskoj učinjene prilikom implementacije u nacionalna zakonodavstva. Predstavnici ZAPRAF-a i HDU-a uvijek se rado odazivaju svakoj prilici da se pojasne pojedina prava i njihov međuodnos, a nastaviti će to raditi i u budućnosti. Posebno me veseli veliki interes koji su mladi glazbenici iskazali za ovakvu temu i nadam se da prilika za ovakve rasprave neće nedostajati ni u budućnosti“, kazao je Mladen o održanom panelu o streaming servisima.